İngiliz bilgisayar bilimcisi uyardı: Yapay zeka nükleer savaşa girebilir
Profesör Stuart Russell, California Üniversitesi'ndeki
İngiliz bilgisayar bilimcisi olarak görev yapan bir bilim insanının
açıklamasına göre, Birleşmiş Milletler'in (BM) AIl for Good Küresel Zirvesi'nde
yaptığı konuşmada, yapay zekanın geleneksel okullar ve genel yaşam üzerindeki
etkilerini değerlendirdi. Russell, Cuma günü Cenevre'de gerçekleşen konuşması
öncesinde yaptığı açıklamada, yapay zeka alanındaki son gelişmelerin çevre
krizleri veya nükleer savaş gibi büyük sorunlara yol açabileceğini ve bunun
nasıl gerçekleştiğini dahi fark etmeyebileceğimizi belirtti.
Elips Haber’de yer
alan habere göre, Russell, ChatGPT ve akıllı telefonların herkese
kişiselleştirilmiş bir eğitim sunarak eğitimde büyük ölçüde zenginleştirme
potansiyeli olduğunu ifade etti. Ayrıca, yapay
zeka teknolojisinin geleneksel okulların sona ermesine ve daha az öğretmen
istihdamına yol açabileceğini hatta muhtemelen öğretmene ihtiyaç
duyulmayacağını belirtti.
"Eğitim, yakın gelecekte elde edebileceğimiz en büyük
faydalar arasında olacak" diyen Russell, birkaç yıl içinde dünyadaki her
çocuğa yüksek kalitede eğitim vermenin mümkün olması gerektiğini ve bu
potansiyelin dönüştürülmesi gerektiğini vurguladı.
Ancak Russell, güçlü teknolojinin eğitim
sektöründe kullanılmasının beyin yıkama gibi riskler taşıdığı konusunda uyarıda
bulundu. Araştırma verilerine atıfta bulunarak, bire bir öğretimin geleneksel
sınıf derslerinden daha etkili olduğunu ve çocukların özel destek ve merakla
yönlendirme konusunda öğretmenlerin etkili olduğunu belirtti. Russell ayrıca,
Oxford ve Cambridge gibi kurumların geleneksel sınıflardan daha etkili olduğu
için öğretmenleri kullanmasına rağmen, bu yaklaşımın tüm dünya çocukları için
uygulanmasının mümkün olmadığını söyledi.
OpenAI, eğitim uygulamalarını araştırmak için çalışmalar
yürütmektedir ve Mart ayında Khan Academy adlı kar amacı gütmeyen bir eğitim
kuruluşuyla ortaklık kurarak ChatGPT-4 tarafından desteklenen bir sanal
öğretmenin pilot çalışmasına başlamıştır.
Russell, bu yaklaşımın daha az öğretmen istihdamı veya hatta
hiç öğretmenin olmaması gibi endişeleri uyandırabileceğini belirtti. Russell,
insan katılımının gelecekte hala etkili olacağını ve daha karmaşık toplu
etkinliklerin kolaylaştırılmasında "oyun alanı izleme" sorumluluğunun
da dahil edilebileceğini vurguladı. Ayrıca, öğretmenlerin yurttaşlık ve ahlaki
eğitim konularında önemli bir rol oynayabileceğini sözlerine ekledi.
Russell, "Henüz deney yapmadık, bu yüzden bir yapay
zeka sisteminin tek başına yeterli olup olmayacağını bilmiyoruz. Sadece
toplamları yapabilme becerisi değil, motivasyon ve işbirliği gibi sosyal
yönlerin de korunması ve geliştirilmesi önemli olacaktır" dedi. Russell
ayrıca, milyonlarca hatta yakın gelecekte milyarlarca insanın sürekli olarak bu
teknolojilerle etkileşim halinde olacağını ve bunun küresel görüşleri ve siyasi
eğilimleri nasıl değiştirebileceğimizi bilmediğimizi söyledi.
Son olarak Russell, "Büyük bir çevre krizi yaratabilir
veya nükleer savaşa girebilir ve bunun neden olduğunu bile anlamayabiliriz. Bu
tür etkilerin, herhangi bir hareketi küresel bir şekilde ilişkilendiren gerçeği
göz önünde bulundurarak, öğretmenler ve öğretim sendikaları arasında 'daha az
öğretmen istihdam edilmesi veya hatta hiç öğretmenin olmaması' gibi makul
endişelere yol açabileceğini belirtti.
Yorumlar
Yorum Gönder